שדרות יצחק רבין 18, עפולה

טיפול מוקדם בקטרקט ישפר את איכות החיים שלכם

התפתחות קטרקט בעדשת העין (באחת או בשתיהן) היא תופעה שכיחה למדי, המופיעה בדרך כלל בין גיל 60 לגיל 70, אולם היא עלולה להופיע גם בגיל צעיר יותר. זהו מצב שכיח שבו מופיעה בעדשת העין עכירות, אשר יוצרת חוסר חדות ומפריעה לראייה. בעין בריאה, העדשה היוצרת מיקוד של קרני האור – שקופה לחלוטין. בזכות עובדה זו מתקבלת תמונה חדה וברורה. בעין שהתפתח בה קטרקט, גורמת העכירות בעדשה להפרעה בראייה. הפרעה זו עלולה להחמיר ולגרום לפגיעה משמעותית יותר בראייה. 

הופעת הקטרקט עלולה להיות גם תוצאה של שינויים באיכות חילוף החומרים בגוף, או של הפרעות תזונתיות. סיבה אחת מוכרת שבגללה נגרם נזק לעדשה, היא מחסור באנזים כזה או אחר אשר אחראי לפירוק חומרים בגוף. סיבות נוספות המוכרות לנו: חבלות ישירות בעין; קטרקט מולד (בעיה גנטית); תרופות שטופטפו ישירות לעין (או בכדורים); חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה מתאימה.

על פי רוב, הקטרקט בשלביו הראשונים כמעט שאינו מורגש ואינו יוצר הפרעה מוחשית בראייה, אולם עם הזמן מתפתחות תופעות שיש לשים לב אליהן ולהגיע לבדיקה אצל הרופא. עכירות משמעותית גורמת למשל לסינוור שהסובלים ממנו אינם מודעים לסיבה להיווצרותו; כך גם בפגיעה משמעותית ביכולת לראות בלילה/בחשיכה. אם נדרשת החלפה/הגדלה תכופה של עדשות המשקפיים, אם יש התחלה של פזילה בעין אחת, או אם תמונת הצבעים הנראים משתנה באופן בולט – יש צורך להגיע לבדיקה ולבדוק את הצורך בהתערבות באמצעות ניתוח להסרת הקטרקט.

ניתוח קטרקט מתבצע בדרך כלל בהרדמה מקומית. מדובר בהליך לא מסובך המסתיים בתוך כחצי שעה.

ניתן להסיר קטרקט באמצעות מכשיר הנקרא פאקו, המקצר את ההליך ואת שלב ההתאוששות בצורה משמעותית. כדי לעבור את הניתוח, יש צורך בבדיקת ביומטריה. זוהי בדיקה שבה נמדדים אורך גלגל העין ומה שמוגדר בשפה מקצועית “כוח התשבורת של הקרנית”. הבדיקה מתבצעת כחלק מההכנות לניתוח ומטרתה להתאים את העדשה לעין המנותחת (מבחינת סוג העדשה והמספר שלה).

בעבר היו מי שהמליצו להמתין ‘עד שהקטרקט יגיע לבשלות’. המלצה זו הייתה נהוגה בטכניקות הישנות של הסרת הקטרקט. כיום ממליצים מרבית הרופאים לבצע את הניתוח עם הופעת ההפרעה הקריטית לראייה. ניתוח קטרקט בשלביו המאוחרים עלול להיות מסובך ולגרום להתאוששות ממושכת.

ראייה טובה נחוצה מאוד גם לאנשים מבוגרים, ובמיוחד למי שסובלים בנוסף מהפרעות כגון ירידה בשמיעה. הניתוח נועד לאפשר למטופל המבוגר לשמור על אורח חיים תקין, עצמאי ובטוח. בגילאים הצעירים יותר הצורך הוא תפקודי יומיומי וגם כאן אין שום סיבה להמתין.

הכותב, ד”ר ענאן עבאסי, הוא סגן מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, מומחה במחלות וניתוחי עיניים ובגנטיקת עיניים.

בעבר היו מי שהמליצו להמתין 'עד שהקטרקט יגיע לבשלות'. המלצה זו הייתה נהוגה בטכניקות הישנות של הסרת הקטרקט. כיום ממליצים מרבית הרופאים לבצע את הניתוח עם הופעת ההפרעה הקריטית לראייה. ניתוח קטרקט בשלביו המאוחרים עלול להיות מסובך ולגרום להתאוששות ממושכת.
ד"ר ענאן עבאסי

מאמרים דומים

מאמרים נוספים שנכתבו ע”י ד"ר ענאן עבאסי​

מומחים לרפואת עיניים

דר סרור ורד

ד"ר ורד סרור

עיניים התמחויות התמחויות: ניתוחי קטרקט, מחלות קרנית ומקטע קדמי טיפולים ופרוצדורות שמבצע במסגרת ניתוחים בRMC: ניתוחי קטרקט הסדרים עם קופות חולים: מכבי ומאוחדת תפקידים במגזר

מידע נוסף »

זימון תור

הזינו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​