שדרות יצחק רבין 18, עפולה

כל מה שרציתם לדעת על ניתוחי עפעפיים

העיניים והעפעפיים מהווים את נקודת המפגש הראשונה בין בני האדם והינם המוקד הראשון להערכה ההדדית. עם השנים נוטה מסגרת הפנים להשתנות בהדרגתיות ואיתה אזור העיניים והעפעפיים. העפעפיים העליונים והעפעפיים התחתונים נוטים ‘ליפול’ כתוצאה מהיחלשות העור או השרירים המותחים את העפעף. שמירה על מראה עיניים טבעי ורענן מהותי מבחינה קוסמטית ותפקודית כאחת. עודפי העור גורמים למראה עייף ומבוגר ומהווים בעיה אסתטית, אך יחד עם זאת ישנם מצבים בהם רפיון העפעפיים העליונים קשה עד כדי פגיעה בשדה הראיה.

תחום האוקולופלסטיקה ברפואת עיניים עוסק בפלסטיקה של אזור העין והעפעפיים ובא לתת מענה לבעיות אלו. ניתוחי עפעפיים עליונים ותחתונים מאפשרים תיקון של הבעיות הנגרמות עם הגיל. רופא עיניים אוקולופלסטיקאי יתאים את הפתרונות הכירורגיים למחלות העפעפיים השונות.

נסווג ניתוחי עפעפיים לשלוש רמות עיקריות: בלפרופלסטי עליון, בלפרופלסטי תחתון וניתוחי עפעפיים משולבים המתבצעים בארבעת העפעפיים.

הרמת עפעפיים – בלפרופלסטי עליון

היווצרות עודפי העור ה’רוכבים’ על העפעפיים העליונים מכבידים עליהם, גורמים להגבלה בשדה הראיה ולמראה עייף ומבוגר המהווה בעיה אסתטית. נפילת עור העפעף העליון נגרמת כתוצאה מרפיון רקמות העפעף אל מפתח העין, המלווה לעיתים בהצטברות רקמה שומנית. מצב זה של העפעפיים נקרא דרמטוכלזיס.

הפתרון המוצע לבעיה הוא כירורגי – ניתוח הרמת עפעפיים הנקרא בעגה המקצועית ניתוח בלפרופלסטי עליון. זהו ניתוח עפעפיים עם אפקט קוסמטי שבמהלכו מסיר הכירורג את עודפי העור והשומן המצטברים על העפעפיים העליונים, במטרה להשיב להם ולפנים מראה טבעי ורענן.

ניתוחי עפעפיים תחתונים – בלפרופלסטי תחתון

בדומה לתהליך שקורה בעפעפיים העליונים, גם בעפעפיים התחתונים קיימת התרופפות רקמות. העפעפיים נפוחים ומופיעות ‘שקיות’ מתחת לעיניים. כתוצאה מהיחלשות הרקמות והשרירים, ובעיקר היחלשות רקמת הספטום, עלולים כיסי השומן הנמצאים בארובת העין ‘לנדוד’ ממקומם לקדמת העין, מה שיוצר את מראה השקיות מתחת לעיניים. יתכן גם מצב הפוך שבו במקום לבלוט החוצה, ישקעו כיסי השומן הללו פנימה ויגרמו למראה חלול בעפעפיים התחתונים.

הפתרון המוצע לבעיה אף הוא כירורגי – ניתוח עפעפיים תחתונים, או בשמו הרפואי ניתוח בלפרופלסטי תחתון. זהו ניתוח שמטרתו לבנות מחדש את הרקמות הרכות שבעפעפיים התחתונים, תוך עיצובם מחדש למראה חלק ע”י טיפול בשומן המצטבר. הסרה של חלק מעודפי השומן תיעשה באופן זהיר במידת הצורך, ע”פ ניסיונו ושיקול דעתו של הרופא המנתח. הסרה לא אחראית של שומן ארובתי תביא למראה של חוסר ועיניים שקועות.

בלפרופלסטי לארבעת העפעפיים

מאחר שעור העפעפיים הוא הראשון “להזדקן”, אנשים רבים עוברים ניתוח בלפרופלסטי לפני או במקום שחזור פנים מלא. במקרים בהם ישנם עודפי עור בעפעף העליון ו’שקיות’ בעפעף התחתון יבוצע ניתוח משולב. ניתוח הרמת עפעפיים עליונים בלפרופלסטי עליון עם ניתוח לעפעפיים תחתונים בלפרופלסטי תחתון. שילוב כזה בין שני הניתוחים מקובל מאד ונעשה במקרים רבים. ישנם מקרים בהם ניתוח להרמת עפעפיים עליונים משולב עם ניתוח להרמת גבות.

הרמת גבות

מיקום הגבות משפיע על הבעות הפנים ועל האופן שבו נשפטים מצב הרוח ואישיותו של האדם ע”י אחרים. במקביל לצניחת העפעפיים המתרחשת עם הגיל, ניתן לראות שינוי גם של אזור הפנים העליון, הבא לידי ביטוי בצניחה של הגבות והמצח. ברוב המקרים אצל אנשים הסובלים מצניחת גבות מלווה הבעיה בעודפי עור בעפעף העליון, הנגרמים כתוצאה מרפיון רקמות העפעף אל מפתח העין (דרמטוכלזיס). במקרים אילו ניתוח להרמת עפעפיים, ניתוח בלפרופלסטי עליון, יכול להספיק לפתרון הבעיה הבריאותית, אך שילוב הניתוח עם ניתוח להרמת גבות קוסמטי ייתן מראה רענן יותר.

ד”ר דניאל בריסקו 

הכותב הוא מומחה לרפואת עיניים ומנהל מחלקת העיניים במרכז רפואי “העמק”, מקבל מטופלים במרכז הרפואי RMC מדיקה RMC שבמתחם פרנדלי עמק סנטר | במרכז RMC חדרי ניתוח חדישים ומשוכללים והוא עובד בהסדר עם קופות החולים, הביטוחים המשלימים וחברות הביטוח *2323 | rmc-md.co.il

תחום האוקולופלסטיקה ברפואת עיניים עוסק בפלסטיקה של אזור העין והעפעפיים ובא לתת מענה לבעיות אלו. ניתוחי עפעפיים עליונים ותחתונים מאפשרים תיקון של הבעיות הנגרמות עם הגיל. רופא עיניים אוקולופלסטיקאי יתאים את הפתרונות הכירורגיים למחלות העפעפיים השונות.
ד"ר דניאל בריסקו

זימון תור

הזינו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

ברוכים הבאים לרשת medica מרכזים רפואיים

medica רפואה ברמה של 5 כוכבים הינה רשת מרכזים רפואיים מתקדמת בפריסה ארצית:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​